Så lyckas du med kontorets nya produkt

Är du i det stadiet med företaget att det är dags att ta fram en ny produkt eller en ny tjänst? Det är alltid bra att uppdatera företaget och hänga med i utvecklingen. Världen går framåt hela tiden, och det måste du också om du inte vill att företaget ska sakta men säkert bli ett sjunkande skepp. Men för att lyckas med en ny produkt eller tjänst kan det vara bra att först tänka kring några aspekter.

Marknadsundersökning

 

Först och främst, om ni redan tagit fram en produkt, är det bra om ni undersöker att det verkligen kommer att vara en produkt som har efterfrågan innan ni börjar massproducera eller lansera. Det finns olika sätt att undersöka detta på. Om tjänsten eller produkten är efterfrågad eller ej kan du få hjälp att ta reda på med exempelvis en enkätundersökning. För att göra en bra enkätundersökning där du säkerställer att dina frågor besvaras kan det vara bra att skapa en undersökning med hjälp av ett enkätverktyg där det är jätteenkelt att göra snygga och tydliga enkäter. Självklart går det att göra en marknadsundersökning på andra sätt också, som till exempel genom en intervju med öppna frågor.

Fokusera på rätt målgrupp

Vilka är din målgrupp? Det bör du ha koll på innan du ska lansera en produkt, så att du vet var du ska marknadsföra och sälja produkten. I vissa fall går det att få reda på vilken målgrupp produkten bör riktas mot i marknadsundersökningen om någon grupp sticker ut. Men det är givetvis en fördel om du har koll på vilka du riktar dig mot redan innan undersökningen, då du kan få indikationer om det kan finnas ett intresse hos just den målgruppen.

Marknadsföring

När du vet att det finns ett intresse för produkten och bestämt vilken målgrupp du riktar dig mot, är det dags för lansering samt marknadsföring. I samband med lanseringen kan det vara en bra idé att anordna ett event av något slag. Det kan dessutom vara bra att marknadsföra själva eventet i exempelvis sociala medier. Efter lanseringen är det dags för dig att marknadsföra mer. Vad gäller marknadsföringen är det en fördel att rikta den mot just den målgrupp du söker dig mot. Det finns mängder med sätt och kanaler du kan använda dig av.